دسته بندی محصولات

مزایا و معایب ظروف چدن

امروزه انواع ظروف پخت و پز از جنس آلومینیوم، استیل ضد زنگ، سرویس گرانیتی ، سرویس چدن و تابه ها و قابلمه های دارای روکش تفلون نچسب به وفور در بازار یافت می شوند و در طول سال های گذشته جایگزین ظروف چدن (Cast-iron cookware) دوست داشتنی و قدیمی شده اند. اما واقعیت این است که هیچ کدام از این ظروف پخت و پز تا به حال نتوانسته اند ایمنی و ماندگاری مشابه تابه ها و قابلمه های چدن را به نمایش بگذارند. به همین دلیل است که مردم روز به روز از مزایا و فواید پخت غذا داخل ظروف چدن بیشتر آگاه می شوند، و استقبال از این ظروف با روند چشمگیری رو به افزایش است. اگر امروز به بازار کل زندگی خود مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که تابه ها و قابلمه های چدنی در حال باز پس گیری جایگاه به حق خود هستند و در بسیاری از مغازه ها یافت می شوند. بنابراین به شما توصیه می کنیم اگر ظرف چدن قدیمی در منزل دارید، حتما به آن توجه ویژه ای داشته باشید و آن را بیشتر مورد استفاده قرار دهید. اگر هم از ظروف چدنی بی بهره هستید، حتما به بازار مراجعه کرده و حداقل یک تابه چدنی برای آشپزخانه خود انتخاب کنید.

در ادامه این مطلب به بررسی دقیق ظروف چدن می پردازیم، مزایا و معایب قابلمه های چدن را برای شما ذکر می کنیم، و اشاره ای هم به نکات مهم در هنگام استفاده از تابه های چدن شرکت جلامبین خواهیم داشت.

ظروف چدن چه مزایایی دارند؟

ظروف چدن کاملا سالم و بهداشتی هستند

سابقه ظروف چدن به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش باز می گردد و اگر این گونه ظروف باعث به خطر افتادن سلامت مصرف کنندگان می شدند، بدون شک تا به امروز مورد استفاده قرار نمی گرفتند. چنین چیزی در مورد ظروف پخت و پز مدرن وجود ندارد و بسیاری از ظروف موجود در بازار علاوه بر ارائه کیفیت پایین، نمی توانند سلامت جسمانی مصرف کنندگان را تضمین کنند. به عنوان مثال ظروف آلومینیومی که متاسفانه امروزه مورد استفاده بسیاری از خانواده ها قرار می گیرند، در هنگام آشپزی در تماس با مواد غذایی واکنش نشان می دهند و در مقادیر زیاد فلز خطرناک آلومینیوم را وارد غذا می کنند. ظروف نچسب تفلون نیز به راحتی دچار خط و خراش می شود و تکه های تفلون جدا شده از سطح آن ها وارد مواد غذایی می شود و مسمومیت های غذایی به وجود می آورد. بنابراین تنها ظروف پخت و پز کاربردی که می توانند ادعای سالم بودن داشته باشند، تابه ها و قابلمه های چدنی هستند که در بسیاری از موقعیت ها کارایی و کیفیت خود را به نمایش گذاشته اند. البته لازم است به این نکته اشاره داشته باشیم که ظروف چدنی آشپزخانه در تماس با غذا های اسید واکنش نشان می دهند. با این وجود اگر مراحل آماده سازی آن ها با دقت صورت پذیرد، لایه محافظ روغنی تشکیل شده روی سطح ظرف تا حدودی می تواند از چنین واکنش هایی جلوگیری کند. علاوه بر آن آهن ترشح شده از ظروف چدنی نه تنها خطری برای سلامتی شما محسوب نمی شود، بلکه به عنوان یک ماده معدنی مفید می تواند آثار مثبتی بر وضعیت جسمانی داشته باشد و مشکل افرادی که با کمبود آهن مواجه هستند را تا حدودی برطرف نماید.

ظروف چدن فوق العاده مستحکم و با دوام هستند

تابه ها و قابلمه های چدنی همانطور که ظروف سنگین به حساب می آیند، فوق العاده مستحکم و با دوام نیز هستند.  این ظروف در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار بگیرند و مرتبا فرایند آماده سازی آن ها اجرا شود، حتی می توانند بیشتر از صد سال عمر مفید داشته باشند. از سوی دیگر ظروف چدن معمولا کاملا یکپارچه هستند و تمامی قسمت ها از جنس چدن می باشد.  بنابراین هیچ گونه نگرانی در مورد جدا شدن دسته و سایر قسمت ها وجود ندارد و کیفیت تمامی بخش های ظرف چدنی جلامبین همواره تضمین شده است.  اگر توجه کرده باشید سایر ظروف پخت و پز همچون ظروف تفلون نچسب پس از مدتی فرسوده می شوند و با از بین رفتن سطح نچسب دیگر قابل استفاده نخواهد بود. ظروف چدنی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در اثر استفاده های مکرر دچار خط و خراش و زنگ زدگی می شوند. اما نکته قابل توجه در مورد تابه ها و قابلمه های چدن این است که به راحتی قابل بازسازی هستند و با رعایت نکات ذکر شده در مراحل آماده سازی همچون روز اول سالم و آماده استفاده خواهند بود.

ظروف چدن گزینه ای ایده آل جهت آشپزی با حرارت فوق العاده بالا می باشند

این ویژگی یکی از مهم ترین مزیت های ظروف چدن به حساب می آید و به شما کمک می کند تا بدون هیچ ترسی انواع غذا ها را با بالاترین حرارت ممکن آماده نمایید. همین ویژگی تابه و قابلمه های چدن را به ظروف مورد علاقه آشپز های حرفه ای فعال در بهترین رستوران ها تبدیل کرده است.

نگهداری و مراقبت از ظروف چدن نسبتا آسان است

ظروف چدن از آزمایش های سخت فیزیکی سربلند خارج می شوند و برخورد سایر ظروف فلزی به خصوص چاقو های فلزی هیچ اثر منفی روی بدنه آن ها باقی نمی گذارد. علاوه بر آن هنگام آشپزی داخل ظروف چدن شما به راحتی می توانید از کفگیرها و ملاقه های فلزی استفاده کنید و هیچ گونه نگرانی بابت از بین رفتن روکش روغنی و درنتیجه سطح نچسب نداشته باشید. از سوی دیگر تابه ها و قابلمه های چدن می توانند در صورتی که هنوز داغ هستند زیر آب قرار گیرند و برخلاف سایر ظروف نچسب موجود در چنین شرایطی کیفیت خود را از دست نمی دهند. در هنگام شستن ظروف چدن نیز شما می توانید از مواد شوینده کمک بگیرید و فرایند شست و شوی تابه چدن یا قابلمه چدن را به راحتی پشت سر بگذارید. جالب است بدانید که مایع ظرفشویی باعث از بین رفتن لایه روغنی نچسب نمی شود.

admin وب‌سایت
این سایت به منظور فروش محصولات شرکت جلامبین ایجاد شده و از نظر حقوقی و حقیقی هیچ ارتباطی با کارخانه تولیدی ظروف نچسب جلامبین ندارد

نظرات بسته شده است.